Mazda 787B 2011

Mazda 787B
tijdens een demonstratierit op
Le Mans 2011
20 jaar na z'n overwinning


Mazda's officiële website
video's 787B (verdwenen 2019...)
- terug op Le Mans 2011 1:31 m
- ronde met Johnny Herbert 5:41
- testen 787B 3:18
- restaureren 2:57

foto's 787B (verdwenen 2019...)
- restauratie
- coureurs
- demonstratierit 2011 Le Mans


Mazda's officiële website 2019


Foto's rotatiemotor
Overzicht Mazda Rotatiemotor

Uitslag Le Mans 2011
1. Audi R18 TDI
2. Peugeot 908
3. Peugeot 908

Race-impressie Audi tv
“Triller in Le Mans” in 14:57 min
10e zege van Audi (verdwenen 2019...)


De NSU Wankelmotor 1957-1977


Mercedes C 111 - Wankelmotor


NEW september 19, 2019
Information about rotary engines
by Jack Freeman
History Wankel Rotary Engine


Mazda wint 24 uren van Le Mans 1991

Op 23 juni 1991 heeft een Japanse auto, de Mazda 787B, voor het eerst sinds 1923, deze 59e zware duurzaamheidsbeproeving van bijna 5.000 km gewonnen. Het team met Volker Weidler (D), Johnny Herbert (GB) en Bertrand Gachot (B) zette na 363 ronden op het Franse autocircuit la Sarthe, deze unieke prestatie neer.
Met een achterstand van twee ronden finishten Jones, Boesel en Ferte in een Jaguar op de tweede plaats, en een andere Jaguar op de derde plaats. Nadat Mercedes zestien uur op kop had gereden, moest het door pech opgeven en nam Mazda de koppositie over en hield deze.


55 jaar geleden werd de eerste Wankelmotor bij NSU ontwikkeld en in 1963 werd de nieuwe Wankelmotor de aandrijving voor de NSU Wankel Spider en later in 1967 werd de NSU Ro 80 aangedreven door een verbeterde 2-schijfs Wankelmotor.
In 1961 werd tussen NSU en 'Mazda' een licentie-overeenkomst gesloten die de productie van de rotatiemotoren (NSU/Wankel) in Japan mogelijk maakte.
Mazda reed al vanaf 1973 mee in 'Le Mans'. In 1985 werd gereden in de 24 uren met een BFGoodrich-Mazda-Lola T616, vergelijkbaar met het model 1991. De gebruikte 2-schijfs rotatiemotor leverde 300 pk. Het gewicht van de motor was 106 kg, was erg compact en had een 'kamerinhoud', omgerekend naar de gebruikelijke cilinderinhoud, van 1308 cc. In 1989 reden 3 Mazda's 767B in de GTP class naar de plekken 1, 2 en 3. Op de foto's hierboven de 2 modelbouwdozen van de Mazda 767B op schaal 1:24.

Terecht krantenkoppen op maandag 24 juni 1991 na de race op zondag: “Japanse primeur in 24 uur Le Mans” (Het Parool), en de dag erop een paginagrote advertentie in De Telegraaf: “Machtsgreep Mazda” en “Unieke Japanse triomf in 24 Uren van Le Mans”. In de berichtgeving terughoudend dat de 787B-raceauto werd aangedreven door een 4-schijfs rotatiemotor R26B 2616 cc die 700 pk leverde bij 9000 t/min met een 5-versnellingsbak met daarbij een nog niet geëvenaard Wankel-racegeluid bij 'stationair' draaien én op volle toeren. Totaalgewicht slechts 830 kg. Amazing Mazda.

Tijdens de 24 uurs race 11-12 juni 2011 heeft deze Mazda 787B met Johnny Herbert aan het stuur nog een demonstratieronde gereden op het circuit, filmduur 5:41 minuten (film niet meer beschikbaar). Beluister en kijk ook naar de in de linker kolom aangeboden officiële beelden.

Mazda 787B 1991