Stikker Münch

 

Münch-4 Mammut

Het begon met de introductie van de NSU Prinz 1000
in 1964 met een nieuwe motor. Vernieuwen en sportiviteit
waren karakteristiek voor het NSU-verleden en gelukkig een
garantie voor de toekomst. De nieuwe 4-taktmotor had een
bovenliggende nokkenas, een duplex-ketting voor de nokkenas-aandrijving,
een compacte versnellingsbak/differentieel, aluminium cilinderkoppen en alles
werd met lucht gekoeld. Met de introductie van deze motor voor het model 1000 lagen er weer volop kansen. Naast de standaardklasse ontwikkelde men, als ooit tevoren, ook weer voor de sportieve klanten.

In 1965 bracht NSU de sportieve Prinz 1000 TT uit en gebruikte hiervoor de krachtiger 1085 cc motor van het Typ 110. Naast het tunen van de motor werden er schijfremmen, kenmerkende dubbele koplampen en een toerenteller in de uitrusting opgenomen en was de topsnelheid 150 km/uur. Deze sportieve trend werd doorgezet met de NSU TT in 1967 met een opgevoerde 1177 cc motor van de 1200 C en samen met de NSU TTS met de 996 cc motor werd NSU weer sterk in het sportieve segment met vele successen.

De productie van NSU motorfietsen was zo rond 1964 gestaakt, omdat de vraag omboog naar overdekt vervoer op 4 wielen. Aantrekkingskracht voor motorfietsen bleef natuurlijk wel bestaan en specialisten zochten naar onderscheidende modellen en uitersten. Eén van hen was Friedel Münch. Hij ontwierp, ontwikkelde en bouwde in 1966 een supermotorfiets met een aangepaste NSU 1000 TT motor, de Münch Mammut. Deze Mammut werd enthousiast ontvangen door liefhebbers van het echte zware werk. In 20 jaar werd een bijzondere collectie “superbikes” gemaakt. Friedel Münch en zijn medewerkers en ook andere ondernemers, zoals Jens Hallhuber, bouwden en ontwikkelden aan deze “Mammuts”. In 1986 werd door Friedel Münch een topmodel voorgesteld. De “Titan” met een 1800 cc NSU TTS motor met Wankel compressor die 150 pk leverde.

In de fotogalerij sfeervolle beelden uit die 60-jaren.
Ed Pols te Amsterdam was de importeur van de Münch en samen met fotograaf Jan Heese bezocht hij de kleine Münch fabriek in Ossenheim in 1969-1970.
Verder foto's tijdens het int. NSU Treffen Hulshout België 21 augustus 1987.

 

Zandvoort 5 en 6 september 1987 - Interguzzional - Münch-4 Club Duitsland e.V. - NSU Club Nederland.

Het 1e lustrum plaats van Interguzzional - MOTO GUZZI en enkele Münch-rijders uit Nederland en in overleg met Jens Hallhuber ook verschillende Münch-rijders uit Duitsland. Jens Hallhuber was toen jurylid bij de Concours d' Elegance MOTO GUZZI. Totaal 33 foto's Münch-4 en MOTO GUZZI.

Update 24-10-2012 Foto's genomen in 1969/70 door Jan Heese.
Dank aan S&RO
Münch

Münch

Münch motorblok

Drijfstang Münch
De standaard NSU drijfstang moest er ook aan geloven, Friedel Münch maakte een eigen versie.

Münch achterwiel

Münch voorwiel