NSU Prinz II


Breimachineproductie 1873-1892

130 jaar geleden 1e fiets NSU

NSU geschiedenis 1873-1984

Albert Roder - Ultramax

Wilhelm Herz wereldrecords

Friedel Münch - Mammut

Eigenbouw motorfiets

NSU Wankelmotor

 

NSU informatie

1873 - 1969 NSU: zelfstandig fabrikant van fietsen,
bromfietsen, scooters, motorfietsen en auto's.

1969 - 1984 Audi NSU Auto Union AG
NSU maakt deel uit van VW-Audi.

De NSU Prinz 4, 1000 C, TT en 1200 C worden gemaakt tot 1972-1973.
De NSU Ro 80 wordt gemaakt tot in het jaar 1977.

1984 - heden AUDI AG en NSU GmbH, Auto Union GmbH,
Audi Tradition Neckarsulm en Audi Tradition Ingolstadt.

2003 - Audi Club International - opgericht in Duitsland,
een overkoepelende Audi Club voor clubs van het merk
Audi - Auto Union - DKW - Wanderer - Horch - NSU.
2006 - Audi Club International Nederland - opgericht op 10 mei.

Jaartal en officiële bedrijfsnamen

1873 Oprichting mechanische werkplaats voor de productie van breimachines
1880 Vestiging in Neckarsulm
1884 Neckarsulmer Strickmaschinenfabrik AG (breimachinefabriek)
1886 Het eerste “Hochrad” (fiets) wordt gemaakt - 130 jaar geleden
1888 Het eerste autoframe voor Daimler ontworpen 20 Stahlradwagens gemaakt
1892 De 3 letters NSU uit NECKARSULM wordt de merknaam
1897 Neckarsulmer Fahrradwerke AG
1900 De eerste motorfiets rijdt
1906 De eerste auto rijdt
1911 Neckarsulmer Fahrzeugwerke AG - 105 jaar geleden
1923 Raceauto's worden gebouwd
1926 NSU Vereinigte Fahrzeugwerke AG
1926 Personenauto's en een advertentie
1929 Walter William Moore chefconstructeur bij NSU
1932 NSU-D-Rad AG
1936 NSU Quick Damenrad en Herrenrad - 80 jaar geleden
1937 NSU Werke AG
1949 350cc compressor racemotor Wilhelm Herz
1949 De FOX motorfiets wordt gemaakt
1951 Wereldrecord 500 cc compressor racemotor rijdt 290 km/uur
1952 NSU Max motorfiets / Ultramax nokkenasaandrijving Albert Roder
1955 NSU is de grootste 2-wielerproducent met 343.000 stuks per jaar
1956 Wereldrecord 500 cc met 339 km/uur door Wilhelm Herz
1957 De eerste NSU Prinz (type I, II en III)
1957 De eerste rotatiemotor van Felix Wankel draait
1960 NSU Motorenwerke AG
1961 Introductie NSU Prinz 4 - 55 jaar geleden
1963 De fietsproductie wordt na 77 jaar stilgelegd
1964 Introductie model NSU 1000
1964 De eerste productiewagen met Wankelmotor - NSU Wankel Spider
1965 De motorfietsproductie wordt stilgelegd; NSU Quick 50 het laatste motortype
1967 De NSU Ro 80 wordt “Auto van het jaar”
1967 De NSU K 70 maakt zijn proefrit in december
1968 Topjaar productie: 130.000 auto's / 10.000 medewerkers
1969 Audi NSU Auto Union AG - Hoofdkantoor in Neckarsulm
1969 NSU K 70 klaar voor productie
1970 De K 70 wordt door Volkswagen overgenomen als VW K 70
1973 De NSU productie wordt gestaakt met uitzondering van de Ro 80
1975 De laatste VW K 70 wordt in mei gemaakt, totaal 210.082 stuks
1977 De laatste NSU Ro 80 verlaat op 19 april de fabriek
1984 Oprichting NSU GmbH onder leiding van Peter Lutz
1985 AUDI AG - Hoofdkantoor in Ingolstadt
2005 Op 10 mei is het nieuwe Audi Forum Neckarulm officieel geopend
2015 Op 27 juli was het 142 jaar geleden dat NSU werd opgericht

Autoproductie van 1957 t/m 1977

1957 - 1962 NSU Prinz I t/m III totaal 93.945 stuks
1959 - 1967 NSU Sportprinz totaal 20.831 stuks
1961 - 1973 NSU Prinz 4 totaal 625.171 stuks
1964 - 1972 NSU 1000 totaal 207.428 stuks
1965 - 1967 NSU 1000 TT totaal 11.456 stuks
1965 - 1973 NSU 1200 totaal 267.660 stuks
1967 - 1971 NSU TTS totaal 2.402 stuks
1967 - 1972 NSU TT totaal 52.082 stuks
1964 - 1967 NSU Spider totaal 2.181 stuks
1967 - 1977 NSU Ro 80 totaal 37.395 stuks