NSU in de regen

Weerstand
Ruitenwissermotor met verwijderde kap
Belangrijkste onderdelen:

Anker
Koolborstels
Kollektor
Lagersluitstuk
Koolborstelbrug
Pen voor aut. afslag


Wisserknop en schakelaar

 

Weerstand

 

Weerstand

Weerstand 4 of 1,25 Ohm voor ruitenwisser-schakelaar met 2 snelheden.
Weerstand

Schakelaar VDO met 2 standen.

Weerstand

In 2014 reviseerde ik verschillende wissermotors voor 'ruil' of verkoop.
Had verschillende nieuwe onderdelen op voorraad zoals ankers 6 en 12 Volt.
De vraag was nihil.

Weerstand

Gereviseerde wissermotor SWF 2014
Weerstand

Wissermotor SWF 12 Volt

Weerstand

Wissermotor SWF 2014.
Weerstand

Anker 12 Volt wissermotor SWF
Artikel

De ruitenwisser-installatie
NSU Techniek N.E.C. Kars Ulm

In de zomer van 1985 schreef ik dit artikel voor het clubblad NSU Varia. Dat ging toen nog met een elektrische schrijfmachine en ik tekende met pen en Oostindische inkt de delen van de ruitenwissermotor. Enkele tekeningen uit dit artikel stonden al op deze pagina.
Uit nogtalgisch oogpunt hierbij het hele artikel in 3 pagina's met een tip over zekering 5.

Hans Homburg 02-02-2023

Wissermotor SWF en elektrisch schema

De wissermotor heeft een eenvoudige en robuuste constructie die garant staat voor vele jaren gebruik. Doordat de motor gemiddeld niet zo veel werk verzet, gaat de kwaliteit toch langzaam maar zeker achteruit.

Onderaan de pagina: hoe bouw ik een 2 snelheden schakelaar,
en een film van de draaiende ruitenwissermotor in een testopstelling.

Storing in de wissermotor

Als de wissermotor veel wordt overbelast ontstaat er warmteontwikkeling waardoor op een gegeven moment de isolatie van de ankerwikkelingen smelt.
Hierdoor ontstaat kortsluiting van de wikkelingen, waardoor er teveel stroom in de overige wikkelingen gaat stromen. De collector / koolborstels gaan heftig vonken en de motor wordt overdreven heet tot de zekering doorsmelt...

Zekering nr. 5 in het zekeringkastje brandt dan door.
De benzinemeter wordt hierdoor ook uitgeschakeld en het rode controlelampje op het dashboard gaat branden. Er moet dan echt iets gerepareerd worden!

Storingsvoorbeelden: de koolborstels zijn slecht, de collector maakt kortsluiting, de wikkelingen van het anker zijn doorgebrand of het oude vet in de motor is “verzeept” waardoor het mechanische gedeelte met tandwielen en assen zeer stroef loopt of al is vastgelopen, of de kontaktpunten hebben last van olie (gesmolten vet).

Elektrische aandachtpunten: zorg er voor dat de lamellen van de collector schoon zijn en dat de isolatiespleet tussen de lamellen schoon is (en iets lager ligt). Na jaren draaien worden de isolatie-openingen gevuld met koolstof, waardoor kortsluiting ontstaat en de motor loopt dan slecht.
Let op dat de 2 bevestigings-schroeven van de koolborstelbrug goed vastzitten.
Let er op dat na vastdraaien een kleine axiale ankeras-speling aanwezig is.
Het kan ook voorkomen dat het kontaktveertje van de automatische afslag is afgebroken of dat de kontakten slecht zijn.

Gereviseerde SWF wissermotor aanschaffen

Wanneer de wissermotor slecht draait of veel geluid maakt is revisie nodig.
Na vele jaren (draaien of stilstaan) is het montagevet "verzeept" waardoor het stroperig, taai of hard is geworden. De motor loopt dan mechanisch vast waardoor het elektrische deel te veel wordt belast en snel defect raakt.
Revisiewerk: optische- elektrische controle / demontage alle onderdelen: koolborstelbrug, magnetische polen, het anker en het afslagmechanisme. Mechanische binnenwerk demonteren en schoonmaken / controleren, invetten. Elektrisch: koolborstels reinigen, collector reinigen, afslafkontaktpunten controleren / reinigen, elektrische aansluitlippen schoonmaken, kap reinigen, monteren en TESTdraaien.

Mogelijkheden gereviseerde wissermotor aanschaffen

1. Schaf een gereviseerde SWF wissermotor aan (12 Volt / 6 Volt) of een exemplaar met een nieuw SWF anker. Het reviseren door mij is stopgezet.

2. Schaf een ruil SWF wissermotor aan (12 Volt / 6 Volt).
Verkoop door mij is stopgezet.

Een volledige revisie (demonteren - schoonmaken - drogen - monteren - testen) duurt minimaal 3 á 4 uur. Hieronder een serie foto's met de ervaringen waarom revisie na veel jaren draaien vaak nodig is.

Onderhoudsprobleem - oud of gesmolten vet op de verkeerde plek

RevisieEen net geopende wissermotor met verhard vet.

RevisieMet te veel vet werkt de motor slecht.

RevisieSchoongemaakte wissermotor.

RevisieOud type wissermotor met schroef-aansluitingen.

RevisieOud type wissermotor met schroef-aansluitingen.

RevisieOud type wissermotor met schroef-aansluitingen. Kontaktpunten.

RevisieOud type wissermotor met schroef-aansluitingen. Kontaktpunten.

RevisieWissermotor met veel vet en opvulring anker.

RevisieWissermotor schoongemaakt.

RevisieWissermotor aan testopstelling.

RevisieOud type Wissermotor gereviseerd.

RevisieNieuw type Wissermotor gereviseerd.

RevisieKoolborstelbrug en kontaktblok elektrische aansluitingen.

RevisieWissermotor in testopstelling.

RevisieSchakelaar aan/uit van VDO met opengemaakte afdekplaat om te zien hoe dit werkt aan de testopstelling.

RevisieWissermotor na verwijderen koolborstelbrug. Gesmolten vet in de gaten.

Revisie

Op de lagerbus voor de ankeras zit te veel vet, zodat het anker aan de binnenkant tegen het dikke vet draait en veel weerstand ondervindt.

Revisie

Het oude montagevet is volledig “verzeept” en geeft heel veel weerstand aan het mechanische deel, en het anker zat bijna vast. Dit is een veel voorkomend onderhoudsprobleem dat opgelost kan worden met het aanschaffen van een gereviseerde wissermotor of een ruilmotor. Of misschien zelf reviseren?

Revisie

Nog een vet-voorbeeld: niet “verzeept”, maar een overdadige stroperige olie-achtige-massa die de goede werking van de wissermotor verstikt. Al het vet moet er uit en vernieuwd worden.

Revisie

Een derde voorbeeld hoe een “voor het leven gesmeerde” wissermotor er van binnen uit ziet. Het is best een goed idee om een wissermotor preventief te onderhouden, want door de mechanische weerstand wordt het anker steeds zwaarder belast en zal stuk gaan.

Revisie

De schoongemaakte onderdelen. Beide tandwielen draaien op stalen pasringen (SHIMS) en het grote tandwiel draait in een bronzen bus.

Een veel voorkomende elektrisch onderhouds-aspect: anker met collector / koolstof. Het draait nog wel, maar er gaat veel energie verloren.

Revisie

Wissermotor SWF en reserve onderdelen

Wisserschakelaars

Schakelaar voor 1 snelheid (links) Prinz 4 (54d-54) en Sport-Prinz (53a-53)
Schakelaar voor 2 snelheden, in combinatie met een Rosenthal voorschakelweerstand 4 Ohm van porselein / d=13 mm L=64 mm
Bij deze 2 snelhedenschakelaar is de nummering 31b-31 (tekening) ook wel 31-31b.

Principe elektrich schema

Wissermotor met automatische afslag NSU Prinz 4 - 1 snelheid

schema schema


Hieronder een wissermotor met automatische afslag - 2 snelheden - NSU 1000 / 1200 / TT / TTS
In stand 1 wordt de spanning op de wissermotor beperkt door de weerstand van 4 Ohm en in stand 2 komt de volle spanning op de wissermotor.

schema

Ombouw 1 snelheid wisserschakelaar naar 2 snelheden wisserschakelaar

Voor de ombouw van een 1 snelheid wisserschakelaar naar een 2 snelheden wisserschakelaar zijn 3 onderdelen nodig:
een 3 standen-schakelaar
een voorschakelweerstand van 4 Ohm (Rosenthal) met aansluitdraden (zwart/paars)
een bevestigings-klembeugel voor de porseleinen weerstand.


schema schema
Gereviseerde wissermoter met nieuw anker in de testopstelling.
Links de schakelaar waar het sluitkapje is verwijderd, zoat de werking van de contactpunten kon worden bekeken.
Gebruikt om de elektrische principe-tekeningen (hierboven) te kunnen maken.

Bekijk de video testopstelling (7 juli 2014) met ruitenwissermotor SWF 12 Volt
met enkele schakelaar VDO aan/uit. Bekijk ook de beweging van de contacten aan de onderzijde van de motor.
Film is ook groot, beeldvullend (Fullscreen) te bekijken.