Schakelkogel monteren

Schakelas
Schakelas Prinz 4
Oliekeerring moet nog gemonteerd worden en daarna de schakelkogel

 

Schakelkogel en oliekeerring 15 x 24 x 7 van de NSU Prinz 4

Controleer elk jaar of de schakelkogel in orde is en goed functioneert in de vierhoekige buis van de schakelstang. Verwijder vuil en smeer de kogel / buis, licht in met kogellagervet. Controleer of de oliekeerring 15 x 24 x 7 niet lekt.

Schakelkogel en oliekeerring vervangen

Als de schakelkogel slijtageplekken heeft, wordt de schakel-speling te groot. Het komt ook voor dat de kogel door verouderingsverschijnselen los komt te zitten op de schakelas, of dat er delen afbrokkelen. Dan moet de schakelkogel vervangen worden.

Tip. Mijn advies is om gelijktijdig ook de oliekeerring te vervangen als de schakelkogel vernieuwd wordt. In het geval dat de oliekeerring vervangen moet worden, moet de (nieuwe) schakelkogel ook weer verwijderd en vernieuwd worden.

Verwijder de schakelkogel van de schakelas met behulp van een zaagje en een tang, en maak het uiteinde van de schakelas goed schoon. Verwijder de oliekeerring met een schroevendraaier of gebruik een scherpe ritsbeitel en maak de oliekeerring-vatting en de schakelas goed schoon.
Monteer eerst de nieuwe oliekeerring 15 x 24 x 7 mm.

Schakelkogel monteren

Plaats het conische montagehulpstuk op de schakelas en tik de kogel, met behulp van een pijp of pijpsleutel 10x11 over de schakelas.
De schakelkogel zit normaal goed vastgeklemd in de stalen vatting.

Tip. Verwarm de kogel én het conische hulpstuk vooraf in water.
Hierdoor wordt de kogel soepel en daardoor makkelijker te monteren.

Motorrubber voorzijde stuk

2-cilinder. Als het voorste motorrubber van de 2-cilindermotor stuk is, zal de schakelas met schakelkogel op de schakelstang drukken. Schakelen is dan vrijwel niet meer mogelijk. Dit is ook direct te merken aan de schakelpook.

4-cilinder. Schakelas (en schakelkogel) wijst naar boven.
2-cilinder. Schakelas (en schakelkogel) wijst naar beneden, zie foto links.

3 motorrubbers vervangen

Wanneer de motorrubbers te slap zijn geworden door verhitting, veroudering en/of weersomstandigheden moeten die vernieuwd worden. Dat is best een klus. Het is belangrijk dat de 2 achterste rubbers in de juiste stand gemonteerd worden en bij de voorste het schuine deel naar beneden wijst voor het uitveren van de motor.
Lees onderstaande instructie. Klik op de afbeelding voor een vergroting.


Schakelmechanisme

Voor informatie over het schakelmechanisme van de NSU Prinz 4, zie hier...