NSU Prinz 4 motor

Als de kleppendeksel is verwijderd zijn het Ultramaxsysteem, de nokkenas en de tuimelaars te zien.


Artikel
Onderdelenlijst Ultramax-systeem en Reparatiehandleiding cilinderkop demonteren en monteren (originaal NSU 1971) pdf (2,5 Mb) 9 pagina's.
Nieuw 08-02-2023 H.H.

Ultramax nokkenas aandrijving Prinz 4 met zuigerbeweging

NSU Ultramax systeem.
Ontwerp Albert Roder (1896 - 1970)

Ultramax met zuigerWerking ontsteking
4-takt cilinder 2

Met kleppendiagram nokkenas cilinder 2.
Wanneer het contragewicht in de onderste stand staat (zuigers in BDP), wordt de 2e cilinder ontstoken en volgt de arbeidsslag (1) en de volgende 3 takten.
Wanneer het contragewicht in de bovenste stand staat (zuigers in BDP), wordt de
1e cilinder ontstoken en volgt de arbeidsslag.

De 2 zuigers gaan gelijktijdig omhoog en omlaag.
In het BDP van de zuigers wordt het benzine-luchtmengel in beide kamers ontstoken, terwijl 1 zuiger een arbeidsslag maakt.

 

Beschrijving

De diverse onderdelen in de animatie zijn transparant gemaakt om de bewegingen goed te kunnen zien. De blauwe excenterstang zit aan de voorzijde (rechterkant van de motor). Aanzicht nokkenasaandrijving van de rechterkant.

Onder de nokkenasaandrijving zit de krukas waarop het aandrijftandwiel
z= 22 zit. Dat drijft het nokkenastandwiel z= 44 aan.
De onderste excenterschijven zitten vast aan het nokkenastandwiel.

Onderzijde systeem - krukas
De krukas draait rechtsom en het blauwe vlakje is de spiebaan in de krukas (voor koppeling en Dynastart), die tevens de stand aangeeft van het BDP (OT) van de zuigers. Het grote nokkenastandwiel draait op halve snelheid linksom. De snelheid van het nokkenastandwiel wordt aangegeven door een zwarte punt. Onderaan zijn 2 identieke excenterschijven in een vaste stand gemonteerd. De excenterschijf-combinatie draait excentrisch rond ten opzichte van het grote gat van 12 mm (geel kruis met witte punt).

Bovenzijde systeem - nokkenas
Aan de bovenkant zit een zelfde excenterschijf-combinatie die dezelfde ronddraaiende excentrische beweging maakt. De excenteras-lagering is als dikke zwarte cirkel getekend, die in werkelijkheid achter de 2 excenterschijven draait.
Een contragewicht zorgt ervoor dat het excentersysteem goed in balans blijft waardoor motortrilling wordt voorkomen.

Vaste tekening naast de animatie
In deze excenterstand staan de zuigers in het bovenste dode punt (BDP) of in het Duits: het Oberer Totpunkt (OT) en cilinder 2 staat op ontsteken. De bovenste excenterschijf-combinatie drijft de excenteras aan (dikke cirkel en pijl draairichting) en door middel van een bronzen koppelstuk (oranje) en een meeneempen (rood), wordt de nokkenas rondgedraaid.

Betrouwbare nokkenas-aandrijving

Motorfietsen
Dit systeem van Ultramax nokkenasaandrijving werd allereerst toegepast op de motorfietsen van NSU: de NSU Max, NSU Max 300, NSU Supermax, NSU SuperFox, NSU Maxi, NSU Sportmax, NSU Geländemax en de scooter NSU Maxima 175 cc (1960).
Vanaf 1952 t/m 1963 werden circa 160.000 exemplaren gemaakt.

Auto's
Vanaf 1958 werden de eerste auto's, de NSU Prinz I t/m III, met dit nokkenassysteem uitgerust. Vanaf 1959 kwam de NSU Sportprinz en in 1961 de NSU Prinz 4, die is geproduceerd tot 1973: totaal 740.000 auto's.

In totaal zijn er circa 900.000 motoren gemaakt met dit unieke Ultramaxsysteem.

Cilinderkoprevisie Prinz 4
Voor het demonteren en het monteren van het Ultramaxsysteem bekijk de pagina over de cilinderkoprevisie Prinz 4...