NSU Prinz 4 • 1961/2011 - 50 jaar


Restauratieverslag NSU TT


Tekening kantelbok PDF (217Kb)


Restauratie NSU Prinz 4 - deel 1

Restauratie NSU Prinz 4 - deel 2

Restauratie NSU Prinz 4 - deel 3

Restauratie NSU Prinz 4 - deel 4

Restauratie NSU Prinz 4 - deel 5

Restauratie NSU Prinz 4 - deel 7



Restauratiemiddelen
Rustyco
RX5
RUST-OLEUM / Hard Hat©
Loctite - Teroson


Paardentramremise 1884 (2012)

Restauratie NSU Prinz 4 - deel 6

Door een sportief toeval ben ik Prinz 4 L gaan rijden.
Elke week reed ik met een hardloper mee naar atletiek.
Prinz had soms wat hapering met de dynastart en moest
vervangen worden. Bij die koop zou ik deze afdanker
overnemen om ook auto-mobiel te worden.
In juni 1982 reed ik met enige trots in een pittig gedeukte en weinig onderhouden auto. Bij navraag bleken alle NSU garages verdwenen... Nood maakt vindingrijk en na wat gezoek kwam ik terecht bij Garage Westdorp in Amsterdam die nog trouwe klanten hielp met NSU Service!

Logboek restauratie NSU Prinz 4 L 1972 - laatste nieuws bovenaan


1 mei 2012
De remtrommel-voornaven-fusee's van de Prinz 4 moeten worden nagekeken en op de foto de uitgangssituatie. Eén onderste fuseelager is in de onderste draagarm blijven zitten omdat de bevestigingsbout te vast zat. Zie deel 5.

Remtrommel-fusee

Remtrommels-fusees Prinz 4

14 april 2012
Het is zonnig lenteweer en 's morgens 9 uur op de fiets naar Ilpendam bij 7 graden Celcius en later max. 10 graden. De TT uit de slaapstand halen en een proefrit maken, afspraak met Bob Peerenboom voor Prinz 4 gereedschap en de Prinz bekijken, onderdelen fotograferen. Het is m'n vaste route geworden, een stuk over de Prinsengracht, waar Hugo Smit zijn bedrijfspanden had vanaf 1900 tot 1928, en tot in de garage in Landsmeer (Ilpendam).
Het blijft mooi, de Amsterdamse grachten en het natuurgebied Waterland.

Prinsengracht 282 t/m 276


Prinsengracht vanaf de Elandsstraat
Prinsengracht en links de Elandsgracht
Links de Elandsgracht, waar een artiesten-beeldengroep staat op het omgedoopte eerste deel van de Elandsgracht, het Johnny Jordaanplein. Momenteel 5 beelden van: Johnny Jordaan, Tante Leen, Manke Nelis, Johnny Meyer en Jan & Mien. De 2 panden links van nummer 282 (het lichtblauwe brede pand), nummer 284 en 286 waren ook in gebruik van Hugo Smit, dus 6 panden naast elkaar!

Over het IJ met de pont, door stadsdeel Noord het landelijk gebied in, Waterland. Dartel springende lammetjes en weidevogels. Ook maaksels van vreemde vogels, zoals deze roeiboot met dieselmotor met tractorcardan en stuurschroef, gemaakt door de 'Willy Wortel' van Ilpendam.
Roeiboot bij Ilpendam
Roeiboot met Dieselmotor
Klik op de foto voor een vergroting.

Na circa 8 maanden de TT-motor starten. Met het gaspedaal wat brandstof in de inlaatspruitstukken pompen en een minuutje wachten voor de dampvorming. Dan de choke half open en starten. Een beetje brandstof pompen en na enkele startmomenten slaat de motor aan. Wow, dat klink weer goed. Een testrit van 9 km met een remmentest. Banden op spanning brengen, ruitenwisserasjes smeren, deurscharnieren een druppel olie en de deurslotvangers wat vet, een lamme zonneklep vervangen, motorolie bijvullen en stof van de carrosserie en hij staat weer klaar voor gebruik.
NSU TT 1969
NSU TT 1969

Prinz 4
NSU Prinz 4
De NSU Prinz 4 in de kantelbok, de bodem is klaar, nu de draagarmen voor en achter opknappen en de tunnel opbouwen.

Uit de 50er jaren een reflecterende dealer-sticker op een motorkap van een NSU Prinz III, van Westdorp uit Amsterdam.

Westdorp NSU

Naast de 2 NSU's ben ik een fietser en een “fietsenmaker”. Naast mijn dagelijkse fiets en een racefiets, heb ik voor de vakanties en lekker rijden deze Koga-Miyata World Traveler uit 1990. Voor het heen- en weer slepen van spullen 2 fietstassen erop. Puur gezonde mobiliteit en transport dus. Tot en met cilinders, koppen en een accu achterop gehad. Het klinkt hard, maar niet te evenaren door een NSU fiets... hoewel die van zeer goede kwaliteit waren, vooral de eerste typen. Deze Friese fiets is en rijdt perfect.
Koga-Miyata

Ik had op de heenreis al een bijzondere boot gezien in het Noordhollandskanaal en op de terugweg sta ik er even bij stil. Een Deense viskotter met de legendarische naam “Marconi”. Bouwjaar 1936. Lengte 17,14 meter, gewicht 65 ton. Ook een dieselmotor aan boort. Is aan onderhoud toe hier en daar. Of wordt het een restauratie?
18.00 uur thuis!
Kotter Marconi 1936
Kotter Marconi 1936

Paardentramremise 1884
Bijna vergeten, de voltooiing van de paardentramremise aan de Amstelveenseweg 134 in Amsterdam, schuin tegenover het Vondelpark. Twee gestileerde paarden op het dak tonen het voormalige gebruik. Op 14 juni 2011 schreef ik een kort bericht over dit unieke pand: opdrachtgever was de Amsterdamsche-Omnibus-Maatschappij die was opgericht in 1872. Omnibus (Latijn) betekend: voor allen. Het waren lange koetsen die door stevige paarden over de kasseien werden getrokken, al hobbelend. Dat kon dus beter. 1875 een start om koetsen over rails te laten rijden, getrokken door paarden.
Architekt A. Salm ontwierp deze bijzondere paardentramremise.
Paardentramremise 1884
Paardentramremise 1884

6 april 2012
Na lang zoeken heb ik eindelijk twee nieuwe kooimoeren M6 gevonden, voor bevestiging aan de carrosserie, waarmee de benzinetank wordt vastgezet van binnen. De oude kooimoer, links, was met de carrosserie meegespoten in smaragdgroen. Die moest ik verwijderen, en daarna veerde de kooi niet meer goed in het gat, na 40 jaar. Na het aandraaien worden de 2 gebogen lippen platgedrukt; dus de moeren zijn niet geschikt voor 'hergebruik' wanneer je ze verwijderd. Mooi dat zo'n apart onderdeel nog bestaat (code 72296). Voor een vierkant gat van 9,5 mm.
Kooimoer M6

Kooimoer M6

Voor de velgen heb ik spuitbussen anti-roest primer (2182) grijs en deklaag metallisch zilver aluminium (2115) gekocht van het merk RUST-OLEUM. Wanneer het wat warmer wordt, kunnen de velgen gespoten worden. Deze primer is na 10 minuten overschilderbaar tot binnen 1 uur of na 48 uur.

25 maart 2012
Vandaag is het restauratieseizoen een beetje begonnen. Voor de eerste keer op de fiets naar Ilpendam met prachtig weer. Even langs de Keizersgracht 201 waar Hugo Smit gewoond heeft.

Keizersgracht 201

Alleen wat onderdelen gezocht en kwam nog een type Prinz 4 / Sport-Prinz uitlaat tegen. Ter overname voor een liefhebber.
Uitlaat Prinz 4

Een hoekje van de werkplaats met een Prinz 4 motor en een TT motor in een montage- en testbok.
Garage

Hierna krijg je er weer zin in om verder te gaan met de Prinz 4. Later, want ik fiets weer terug naar Amsterdam. Op het IJ een foto van het moderne eye filmmuseum dat op 5 april 2012 open gaat voor het publiek.
eye-filmmuseum

Het is even wennen zo'n modern gebouw en een enorm contrast met het klassieke Vondelpark Paviljoen (1874-1881) waar het filmmuseum sinds 1973 gehuisvest was. Tijdens de bouwperiode, het Vondelpark bestond al bijna 10 jaar, begon men in Neckarsulm fietsen te bouwen...
eye-filmmuseum Vondelpark

Ter vergelijk een foto ansichtkaart van het Vondelpark Paviljoen rond 1900, verzonden op 9 augustus 1902 en ontvangen in Rotterdam op 10 augustus.
Vondelpark Paviljoen 1902
Vondelpark Paviljoen 1902
Van Zandvoort naar Rotterdam voor 0,01 gulden. Per postkoets? Verzonden als drukwerk. In Neckarsulm werd hard gewerkt aan de eerste motorrijwielen.